Test av sunne proteinbarer

Proteinbarer kan være en sunn og enkel løsning i en ellers travel hverdag. Men hvor sunne er egentlig proteinbarene? I vår test tar vi for oss en rekke proteinbarer, og rangerer dem etter proteininnhold, sukkerinnhold og fettinnhold – samt det totale kaloriinnholdet.
Dersom du heller er ute etter et proteinpulver, anbefaler vi at du sjekker ut vår test av proteinpulver.

Test av beste proteinbarer i 2017

ProteinbarerOm produktet
PF Big100 Bar Dark Chocolate
Big 100 proteinbar fra Proteinfabrikken
Dette er en bar som gir bra med proteiner og karbohydrater, og passer bra etter trening. Proteinbaren er stor, og kan også fungere som et mellommåltid. Proteinet kommer fra melk, og den inneholder ikke palmeolje.

Energi: 1613 kJ (382 kcal)
Fett: 9,7 g
Mettet fett: 5,4 g
Karbohydrater: 44,7 g
Hvorav sukker: 37,0 g
Protein: 27,9 g
Bestill her
PF Big100 Bar Banana Dark Chocolate

Proteinfabrikkens proteinbar big 100 banana
Dette er en bar som gir bra med proteiner og karbohydrater, og passer bra etter trening. Proteinbaren er stor, og kan også fungere som et mellommåltid. Proteinet kommer fra melk, og den inneholder ikke palmeolje.

Energi: 1656 kJ (393 kcal)
Fett: 11,1 g
Mettet fett: 5,8 g
Karbohydrater: 44,5 g
Hvorav sukker: 37,4 g
Protein: 27,9 g
Bestill her
PF Big100 Bar Coconut Dark Chocolate
Proteinbar fra proteinfabrikken med coconut
En proteinbar som gir bra med protein og karbohydrater etter trening.
Dette er en stor bar som blir som et "måltid" rent kalorimessig. Inneholder ikke palmeolje eller kunstig sukker. Proteinet kommer fra melk.

Energi: 1637 kJ (388 kcal)
Fett: 10,2 g
Mettet fett: 5,9 g
Karbohydrater: 44,9 g
Hvorav sukker: 38,2 g
Protein: 28,5 g
Bestill her
PF Oxygen Double Chocolate
Oxygen proteinbar fra Proteinfabrikken
Denne proteinbaren gir greit med proteiner og karbohydrater, til tross for at selve baren er relativt liten. Fordelen med at proteinbaren er liten, er at den ikke gir så mye kalorier sammenlignet med andre proteinbarer. Proteinet kommer fra melk og soya, og den inneholder ikke palmeolje.

Energi: 805 kJ (191 kcal)
Fett: 4,7 g
Mettet fett: 2,6 g
Karbohydrater: 22,6 g
Hvorav sukker: 18,8 g
Protein: 14,1 g
Bestill her
Mars Protein Bar
Proteinbar med smak av Mars
Greit med protein og kalorier, en del karbohydrater men ikke nok til at denne alene kan gi optimal restitusjon. Inneholder palmeolje.

Energi: 837.33 kJ (200.07 kcal)
Fett: 4,6 g
Mettet fett: 2,6 g
Karbohydrater: 22,2 g
Hvorav sukker: 13,1 g
Protein: 18,8 g
Bestill her
Questbar Double Chocolate Chunk
QuestBar proteinbar
Greit innhold av kalorier, bra med protein, men inneholder minimalt med sukker og er derfor ikke et optimalt restitusjonsmåltid. Inneholder palmeolje og stevia. Fåes også i en rekke andre smaker.

Energi: 798.6 kJ (190.8 kcal)
Fett: 7,8 g
Mettet fett: 2,4 g
Karbohydrater: 10,8 g
Hvorav sukker: 0,6 g
Protein: 19,8 g
Bestill her
Weider Yippie! Coconut-Dark Chocolate
'Proteinbaren yippie fra Weider
Denne baren inneholder mye proteiner, og har et relativt lavt kaloriinnhold. Den inneholder forøvrig en del mettet fett, og har et lavt innhold av karbohydrater, som gjør den uegnet som et restitusjonsmåltid etter trening.
Inneholder palmeolje.

Energi: 1138.9 kJ (202.3 kcal)
Fett: 11,2 g
Mettet fett: 6,8 g
Karbohydrater: 26,6 g
Hvorav sukker: 1,4 g
Protein: 24,5 g
Bestill her

Hvem trenger proteinbarer?

Ingen av oss «trenger» proteinbarer. Det er fullt mulig å få i seg alt man trenger av eksempelvis protein, uten at man behøver å dytte innpå med proteinbarer. Når dette er sagt, kan en bar være en enkel løsning i en travel hverdag.

Når du velger en proteinbar, bør du velge en bar som passer deg og den situasjonen du er i.

En dag trenger du kanskje litt ekstra påfyll med proteiner – da er en proteinbar med høyt innhold av proteiner et godt alternativ.
En annen dag trenger du kanskje litt ekstra påfyll med energi etter trening, og da er en proteinbar med relativt høyt innhold av karbohydrater godt egnet.

En annen dag rekker du ikke lunsj, og tar deg heller en bar. Da kan det være lurt å velge en måltidserstatter, eller en stor proteinbar som både gir en del energi og inneholder protein som metter godt.

Hvilke av disse to du velger avhenger igjen av om hvor stort energibehov du har i utgangspunktet, og om målet er å gå ned i vekt eller ikke.

Vilkår i testen

I vår test av proteinbarer har vi sett på hvor mye protein, mettet fett, sukker og kalorier hver av barene inneholder.

Vi har valgt å ha fokus på sukker fremfor karbohydrater, da sukkeralkoholer inngår i karbohydrater, men ikke har samme form i forhold til restitusjon som karbohydrater.

I testen teller innhold av karbohydrater, protein og kalorier dobbelt så mye som innholdet av mettet fett. Barene gis trekk dersom de inneholder palmeolje.

Barer som inneholder mindre enn 300 kcal per stk har fått høyere score enn de som inneholder mellom 300 og 350 kcal per stk. Proteinbarene med kaloriinnhold over 350 kcal  kommer dårligst ut sett i forhold til kaloriinnhold.

Barer som inneholder mer enn 20 gram proteiner kommer best ut sett i forhold til proteininnhold. Barene som inneholder mellom 15 og 20 gram proteiner kommer bedre ut enn de som inneholder mindre enn 15 gram proteiner.

 

Våre artikler inneholder annonser. Les mer om dette her.