Hva er ZMA? Har ZMA effekt?

En av de mer omtalte kosttilskuddene om dagen er ZMA. Men hva er ZMA, og hva bidrar dette kosttilskuddet til? Og ikke minst, har ZMA effekt?

Vi i TilskuddsGuiden testet produktet i en periode på 6 uker. ZMA er på ingen måte et “mirakelmiddel”, men vi var absolutt fornøyde med resultatene. I løpet av de 6 ukene økte vekten i gjennomsnitt med 2.5 kg pr person – her er det naturligvis mange faktorer som spiller inn, men vi mener ZMA har en del av “skylden” til de gode resultatene.
ZMA er definitivt et kosttilskudd vi kommer til å fortsette å bruke i fremtiden, og kan med trygghet anbefale produktet til de som ønsker bedre resultater på trening.

Tilskuddet som ble benyttet i vår test var ZMA-X fra Proteinfabrikken

Hva er ZMA?

Hva er ZMA? Har ZMA effekt på trening?ZMA er et kosttilskudd som inneholder kombinasjon av mineralene sink og magnesium, samt vitaminet B6. ZMA er på ingen måte et nytt produkt, og har lenge blitt benyttet som et kosttilskudd for de som ønsker å øke muskelmassen.
Sink er et essensielt mineral med antioksidantegenskaper som stimulerer aktiviteten til mange enzymer i kroppen. Disse enzymene er kritiske for mange biokjemiske reaksjoner i kroppen. Sink har vist seg å være kritisk for proteinsyntesen, som er den molekylære prosessen som fører til muskelgjenoppretting og muskelvekst.
Magnesium har en viktig rolle i mer enn 300 ulike metaboliske reaksjoner i kroppen. De mest kjente prosessene er nok proteinsyntesen, lagring og produksjon av celleenergi, cellevekst og reproduksjon av celler.

Et ZMA kosttilskudd er altså en kombinasjon av mineralene sink og magnesium. Tilskuddet inneholder også vitamin B6, som skal bidra til å forbedre opptaket av de to mineralene.

Har ZMA effekt?

Alle de tre komponentene som er å finne i ZMA er ekstremt viktige i flere av kroppens biologiske prosesser. I henhold til studier er det vist at økt treningsmengde kan føre til at kroppen skiller ut mer vitaminer og mineraler – et tilskudd kan altså være nødvendig, for å veie opp for den økte utskillelsen. For de som ønsker økt muskelmasse er sink spesielt viktig, da sink har vist å kunne bidra til en naturlig økt produksjon av testosteron.
Dersom man har lave nivåer av sink og magnesium, har dette en sterk negativ effekt på muskelveksten – og et ZMA-tilskudd kan derfor være hensiktsmessig.

En nylig studie viste at utøvere som inntok et ZMA-tilskudd i 8 uker, fikk hele 30% høyere testosteron-nivåer, og 5% høyere IGF-1-nivåer. Utøverne som fikk ZMA hadde også 2.5 ganger bedre styrkeøkning enn kontrollgruppen som bare fikk placebo.
I praksis betyr dette altså at dersom man inntar ZMA (eller hvert av komponentene separat), vil man kunne oppnå høyere testosteronnivåer og forbedret styrke.

Vårt anbefalte ZMA-tilskudd fra Proteinfabrikken

I tillegg til å bidra til et mer anabolt hormonnivå, ble det også observert i studien at ZMA bidrar til forbedret søvnkvalitet, noe vi også opplevde i vår test av produktet. Bedre søvnkvalitet bidrar til økt restitusjon etter harde treningsøkter, som fører til at man kan trene hardere – og dermed oppnå bedre resultater.

Alt i alt ser ZMA ut til å være et bra kosttilskudd for de som trener mye. Ved å innta dette tilskuddet får man i seg viktige mineraler man uansett har behov for, og sammensetningen av mineralene har dessuten vist til å kunne øke kroppens testosteronnivåer og ditt generelle styrkenivå.
Prislappen på et ZMA-tilskudd fra Proteinfabrikken er også relativt lav, og etter vår oppfatning vel verdt investeringen!

Referanser

  1. Brandão-Neto, J., et al. Zinc acutely and temporarily inhibits adrenal cortisol secretion in humans. A preliminary report. Biol Trace Elem Res. 1990 Jan;24(1):83-9.
  2. Brilla, L. R. and Conte, V. Effects of a Novel Zinc-Magnesium Formulation on Hormones and Strength. Journal of Exercise Physiology online. 3 (4): 2000.
  3. Brilla, L. R. and Haley, T. F. Effect of magnesium supplementation on strength training in humans. J Am Coll Nutr. 1992 Jun;11(3):326-9.
  4. Cinar, V., et al. Effects of magnesium supplementation on blood parameters of athletes at rest and after exercise. Biol Trace Elem Res. 2007 Mar;115(3):205-12.
  5. Cinar, V., et al. The effects of magnesium supplementation on thyroid hormones of sedentars and Tae-Kwon-Do sportsperson at resting and exhaustion. Neuro Endocrinol Lett. 2007 Oct;28(5):708-12.
  6. Cordova, A. and Navas, F. J. Effect of training on zinc metabolism — changes in serum and sweat zinc concentrations in sportsmen. Ann Nutr Metab 1998:42:274-82.
  7. Evans, G. W. and Johnson, E. C. Effect of iron, vitamin B-6 and picolinic acid on zinc absorption in the rat. J Nutr 1981:111: 68-75.
    Freake, H. C., et al. Actions and Interactions of Thyroid Hormone and Zinc Status in Growing Rats. J. Nutr. 131: 1135-1141, 2001.
  8. Golf, S. W., et al. On the significance of magnesium in extreme physical stress. Cardiovasc Drugs Ther 1998:12:197-202.
    Haralambie, G., et al. Serum zinc in athletes in training. Int J Sports Med. 1981 Aug;2 (3):135-8.
  9. Kilic, M., et al. The effect of exhaustion exercise on thyroid hormones and testosterone levels of elite athletes receiving oral zinc. Neuro Endocrinol Lett. 2006 Feb-Apr;27(1-2):247-52.
  10. Kilic, M., et al. Effect of zinc supplementation on hematological parameters in athletes. Biol Trace Elem Res. 2004 Jul;100(1):31-8.
  11. Konig, D., et al. Zinc, iron, and magnesium status in athletes— influence on the regulation of exercise-induced stress and immune function. Exerc Immunol Rev 1998:4:2-21.
  12. Kwun, I. S., et al. Marginal zinc deficiency in rats decreases leptin expression independently of food intake and corticotrophin-releasing hormone in relation to food intake. Br J Nutr. 2007 98(3):485-9.

Våre artikler inneholder annonser. Les mer om dette her.